Wspieranie rodziny

Asystent rodziny

Kim jest Asystent rodziny i jaką pełni rolę?

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przewiduje funkcję asystenta rodziny. Pełni on inną rolę niż pracownik socjalny, a mianowicie jest przede wszystkim wsparciem dla rodziny i jest bliżej jej problemów. Współpracuje z rodziną w różnych sferach życia w oparciu o wspólnie ustalone z członkami rodziny cele. Asystent rodziny motywuje rodziny do poprawy sytuacji życiowej poprzez wzmacnianie, wspieranie poszczególnych członów rodziny. Pomaga w kształtowaniu prawidłowych wzorców rodzicielskich, w załatwianiu spraw urzędowych oraz w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy zarobkowej. Elastyczny czas pracy asystenta rodziny powinien być dostosowany do rytmu życia rodziny i jej realnych potrzeb. Rola asystenta rodziny polega na pomaganiu rodzinom dysfunkcyjnym z małoletnimi dziećmi, pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, socjalnych takich jak prowadzenie gospodarstwa domowego, prawidłowe dysponowanie środkami finansowymi i inne obowiązki rodzicielskie. Nadrzędnym celem w pracy z rodziną jest wypracowanie funkcji wychowawczych na podstawowym poziomie, aby zapobiec konieczności umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej. Jeżeli jednak, taka sytuacja ma miejsce, to asystent rodziny kontynuuje swoją pracę z rodziną, pomagając jej odzyskać stabilność życiową, umożliwiającą powrót dziecka do rodziny biologicznej. 

Asystent rodziny przez pewien czas wspiera rodzinę, aby w przyszłości samodzielnie potrafiła pokonywać trudności życiowe, zwłaszcza dotyczące opieki i wychowania dzieci.

Główne zadania we wspólnych działaniach z członkami rodziny to m.in.:

  • pomaga odnaleźć to, co w rodzinie dobre, co rodzina potrafi;
  • doradza jak pielęgnować niemowlę, opiekować się i wychowywać dzieci, żeby były szczęśliwe
    i słuchały poleceń rodziców;
  • doradza jak zarządzać pieniędzmi;
  • pomaga w codziennej organizacji dnia rodziny, znajdowania sposobów spędzania wspólnego czasu rodziny;
  • inicjuje działania zamierzające do zapobiegania degradacji osób, rodzin i grup społecznych;
  • udziela rodzinie niezbędnych informacji do podjęcia odpowiedniego wyboru, dostarcza klientowi informacji związanej z jego życzeniem, typem problemów, które napotyka i usiłuje rozwiązać (dotyczyć może prawa i administracji oraz działalności różnych instytucji, możliwości korzystania
    z placówek zaplecza socjalnego: świetlic, klubów zainteresowań, przychodni i poradni, placówek sportowych i rekreacji itd.), informuje jak działają urzędy, placówki wsparcia rodziny i dziecka;
  • wspiera w kontaktach z pracownikami szkoły, przedszkola, sądu, poradni, przychodni, policji, urzędów i innych instytucji;
  • wyjaśnia jak wypełniać dokumentację oraz realizować sprawy urzędowe, może towarzyszyć
    w wizytach w urzędach;
  • chroni dzieci przed niebezpiecznymi zachowaniami dorosłych;
  • wspomaga podopiecznych we wzmocnieniu lub odzyskaniu możliwie pełnych zdolności życiowych i uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym.